måndag, oktober 12, 2009

Alltid en början...


Jag är en slow starter. Har knappt kommit igång, å andra sidan tänkte jag att den här stickningen ska bli färdig till jul, inte före. För tillfället ser det mest ut som ett litet garntrassel och jag har kört fast lite på en engelsk förkortning, så jag tänker konsultera Ravelry. Vilken bra sticksite, har varit med i lite drygt ett halvår och fått massor av inspiration. Gillar du att sticka och kan gilla läget med att sidan är på engelska- gå med!
Mängder av mönster och möjligheten att få hjälp när du kör fast,jag gillar det.

Igår skrev jag att jag kör med två olika stickspetsar nu när jag stickar och Knit Pro eller liknande kan verkligen vara användbara om man är lite ojämn i sin stickning-som jag! Om jag studerar min slätstickning så syns det tydligt att de aviga varven blir BETYDLIGT lösare än de fasta, trots att jag försöker få dem jämna. Det åtgärdas ganska enkelt genom att använda en stickspets som är ett halvt sticknummer större till de räta varven. Fugerar utmärkt med vanliga stickor och på rundstickor med utbytbara spetsar. Tada!

2 kommentarer:

Therese sa...

Vilket rackarns bra tips, jag tycker jag stickar mycket lösare generellt med knit pro, undrar om det beror på att jag är mer rädd om stickorna?

Tekri sa...

hihi, tack så mycket för lillgubben...:D Den va ju ännu sötare i verkligheten...tack tack så jääääättemycket!!!

kram!