onsdag, februari 09, 2011

Pysselstafetten fortsätter

Jag tackar Karina för gårdagens tips om att pimpa gamla lampskärmar, kul idé! Idag har turen kommit till mig att lägga ut en beskrivning. Jag har valt att göra en bildserie på hur du tovar ett flaskhölje/omslag/kappa/täcke... Tja, något att trä över vinflaskan så att rosén håller temperaturen bättre tills du kommit dit du ska...

Du behöver
Ull
såpa
bubbelplast
sax
ett tätvävt tyg att klippa en mall av (t.ex. gamla jeans)



Börja med att plocka fram ull i de färger du vill jobba med. Det går åt ca 50-100 gram beroende på hur tjock du gör den. Färgad och kardad ull finns att köpa i hobbybutiken (se till att den är kardad, annars blir det klumpigt och jobbigt)


 
 Klipp ut en mall till det du vill tova. Se till att den är ca 15-20% större än det mått den färdiga tovningen ska vara (jag lade till ca 2 cm på varje sida om flaskan).

 Dra ut ull i lika långa (eller något längre) längder än din mall.

 Dra ut ullen så den blir "platt" och inte längre är långa korvar. Lägg flera remsor bredvid varandra så att de sticker ut ett par cm på varje sida om mallen. Kontrollera att fibrerna ligger i samma riktning (se pilen). Gör två set med ull, den ena till att ha under mallen och den andra att använda senare-ovanpå.

Lägg på ytterligare ett lager av ull, denna gång med fibrerna åt andra hållet. Om du vill ha extra tjockt filt när du är klar lägger du till ett tredje lager med fibrerna i samma riktning som omg 1.

 Fyll en skål med varmt vatten

 Häll i såpa så att vattnet känns "halkigt".

 Lyft på mallen och häll vatten på det område som mallen täcker, se till att kanten som ligger utanför mallen fortsätter vara torr.

 Klappa på det våta området så ullen blir genomvåt

 När hela mallområdet blivit vått och du klappat på det börjar du försiktigt röra handen i cirklar. Tryck hårdare ju mer ullen tovar sig.

 När ullen håller ihop viker du in kanterna över mallen.

 Lägg på nästa lager som du förberett tidigare.

 Återigen, häll på såpvatten och håll kanten som är utanför mallen torr.

Klappa, gnugga och arbeta ullen.


 När den håller ihop vänder du på arbetet och viker över de torra kanterna. blöt, klappa och gnugga sedan fast dem.

Tova tills det känns som att ullen håller ihop. Stick in en hand genom öppningen som är nertill och arbeta ullen mellan händerna.


 När din tovning håller för "nypprovet", dvs att du kan nypa tag i ullen och den håller ihop ganska bra, är det dags att valka den. Traditionellt använder man en tvättbräda eller en stråmatta men jag tycker att det går minst lika bra med bubbelplast.


Ta bort mallen och slå in din tovning i bubbelplast (ibland brukar jag lägga en bit inuti arbetet också bara för att jag inbillar mig att det blir dubbel effekt...) se till att bubblorna ligger mot ullen.

Knåda ditt arbete rejält åt olika håll. Detta tar kanske tio minuter för att få ihop arbetet.

 Prova arbetet på flaskan med jämna mellanrum. När det nästan är klart brukar jag låta arbetet hänga kvar på flaskan och gno med bubbelplast tills det sitter som en smäck.

När du tycker att det sitter bra klipper du till kanterna upptill och nertill. Tova lite även efter du klippt så får du mjukare kanter. Skölj i ljummet vatten, krama ur och låt torka.


De bortklippta kanterna kan med fördel klippas till olika dekorationer att ha på kort eller något annat.

Hoppas att ni förstår och blir lite sugna att prova på denna teknik. Det är enkelt, roligt och lätt att lära sig. Du använder samma teknik (med mall) oavsett om det är vantar, tossor eller flaskvärmare du ska tillverka.
Stafetten fortsätter imorgon hos Madebylullsan. Ska bli kul att se vad hon hittar på! Är du nyfiken på vad mer som hänt i pysselstafetten, ta en titt här.

4 kommentarer:

4U2! sa...

Lätt som en plätt, men jag äger inte tålamodet! Snyggt iaf.

Stina / Sagolikt Pyssel sa...

Jag måste testa detta någon gång! :-)
Tack för ditt bidrag till Pysselstafetten! :-)
/Stina

Karina sa...

Bra idé och fint!
Fast det verkar lite omständigt...

Det ser ut som om du har Sandbergtapeten Simon i bakgrunden!

eddy sa...

ojojoj vilket mysigt vinfodral... nu blev jag sugen på att prova på tovning. ett sådant hade jag allt velat ha, fast till en termos=) kram på dig