lördag, november 05, 2011

Hattifnattar

Tove Janssons hattifnattar är små lustiga varelser och idag började jag på min lilla hattkurs. Jag har inte kommit särskilt lång, det kan jag villigt erkänna. Idag har jag blockat och nålat fast min capeline på träblocket som formar brättet. Sen ska man vänta tills det torkar och nästa gång ska jag klippa loss brättet, blocka skullen och sedan vette 17 vad jag ska göra. Efter allt nålande som resulterade i blåsa på ringfingret och skavsår på långfingret så påbörjade jag att göra blomblad i sinamay, ett nätliknande material av någon Phillipinsk planta som används inom viss typ av hattillverkning (billiga masstillverkade).

 Prudence, modisten som har kurserna, är en kvinna som är mycket skicklig inom sitt hantverk, hon har gjort hattar till bland andra Vivienne Westwood, YSL och Julien MacDonald. Kanske inte den allra bästa pedagogen jag mött i mina dar, men som sagt mycket yrkesskicklig. Sedan är det kanske orättvist att som lärare gå in och bedöma andras förmåga att lära ut, men ska man hålla i kurser tycker jag det är essentiellt. Därmed inte sagt att hon är dålig på något sätt, men jag saknar förklaringar till varför man gör vissa saker... Jag har dock förberett henne på att jag kommer ha ca tusen frågor om ditt och datt när jag kommer nästa gång.
Nåt åt det här hållet...
bilden lånad här

På väg hem gick jag till Berwyl street i Soho, en gata där det ligger tygaffärer med kvalitetstyger. Tjohoo, vad roligt! Hittade ett spännande bomullstyg som var stelt utan att vara behandlat med något, där tråden på något sätt var vriden innan det vävdes. Jag köpte en halvmeter bara för att testa vad man kan göra för roligt av det...  Det jobbigaste med att vara ledig är att man hittar roliga butiker och spenderar pengar i dem...

Jösses, snart har jag ett grandiost lager av material här också.... Inte bara i garaget i Warplake!


1 kommentar:

[Blää]/[bebisblä] sa...

Så himla tufft med hattkurs. Jag ser fram emot att få se den blivande hatten!