tisdag, februari 14, 2012

Kreativitet

Att vara kreativ... Vad innebär det egentligen? Vad är det bra för? Vad ska man ha det till?
Ja, det var några av frågorna jag ställde mina elever idag, inte nog med det, de fick leka med aluminiumfolie också! Jisses, flumlärare, jag?! Nej då inte alls! Vad gör man inte för att få dem att tänka utanför ramarna, att göra det där som de kanske inte skulle ha gjort annars? Ger dem små utmaningar förstås!
Tänkte uppmana er till detsamma, så ta fram en halvmeter aluminiumfolie, en bo och en klocka. Under tiden kan du lyssna lite på det här klippet.


Så, har du allt?
Bra, slå upp sidan slå upp sidan 15 ta det FÖRSTA adjektivet du hittar på sidan (tex hoppande). Slå sedan upp sidan 23 och ta det FÖRSTA substantivet du hittar på den sidan (tex vattenslang). Du har nu tio minuter på dig att av enbart aluminiumfolien tillverka en adjektiv+substantiv ( tex hoppande vattenslang).


Om du nu gör detta vore det väldigt roligt att få ta del av skapelserna... Fota, lägg upp och delge mig och alla andra länken i en kommentar :-)


Att använda adjektiv + substantiv har jag använt tidigare i kreativitetsövningar, aluminiumfoliearbetet inspirerades jag till efter en Pub Quiz vi var på i söndags där vi fick i uppgift att göra vårt "favourite award". Svenskar som vi är så blev det Rockbjörnen, men den såg lite ut som en känguru så det får jag väl låstas som att det var en hyllning till det australiensiska inslaget i vårt lag. Ja, vi vann faktiskt alu-grejsmomentet i Quizen och vi kom inte sist av alla lag, något som vi är grymt stolta över!
Foto Anna O

2 kommentarer:

Anonym sa...

kul! ska göra det ngn gång. mam

Ninja sa...

Det var säkert populärt :)