söndag, mars 11, 2012

Dörrstopp

Våren är här! Jag tackar Zima för stafettpinnen och kör så det ryker! Körsbären och Kameliorna blommar och det börjar bli skönt att ha balkongdörren öppen. Ibland brukar den dock blåsa igen och vad gör man inte för att behålla den öppen? Är det fler än jag som brukar ställa stolar, knyta snören och vara väldigt påhittiga när det gäller lösningar på detta problem?

Här i England (kanske i Sverige också) är det populärt med dörrstoppar i textil. Passar bra inomhus om du har dörrar som åker igen och passar utmärkt till ytterdörren med.

Du behöver
Tyg, ca 30x50 cm
tråd
nål
sand/ris/småsten...
symaskin underlättar
strykjärn

Så här gör du

Klipp en tygbit ca 30x50 cm (eller med proportionerna 1:1,5)
Vik på mitten, räta mot räta (dvs snyggsidan inåt)
Sy så som jag ritat på min bit, lämna en öppning på mitten av ena kortsidan. 


Klipp av hörnen (men akta sömmen) 
Vänd arbetet rätt (så snyggsidan syns) 

Nu kommer det som är lite klurigt om du aldrig gjort det. Vi ska nämligen sy av hörnen. I ena hörnet, vrid och trixa så att sömmen hamnar "mitt på" hörnet.
Stryk hörnen om du vill (detta underlättar kommande arbete)

Vi ska nu sy så som jag markerat med tygkrita.
Upprepa i alla fyra hörn.
Du har nu en kuddliknande skapelse med så "öron" som sticker ut i alla hörn.
Ta de två hörnen på undersidan (där öppningen INTE är) och lägg dem på varandra. Sy fast för hand eller med maskin.

Nu är det dags att fylla påsen. Ska du ha den inomhus går det bra med ris eller liknande, men jag vill kunna ha min utomhus så jag har fyllt min med en halv tegelsten, smågrus och lite sand... Vad det är spelar inte så stor roll, bara det är tungt och väderbeständigt. 
Sy igen öppningen och avsluta med att sy ihop de två hörnen som fortfarande är lösa.

Du har nu (förhoppningsvis) en kubliknande dörrstopp. Slut med stolar och blomkrukor framför dörren för min del! 

Imorgon är det Krusgårdsjäntan som tar över budkavlen och låter Pysselstafetten gå vidare!





7 kommentarer:

Alexandra - Pysselmaniker sa...

Snyggt och smidigt att göra! Jag ser en annan fördel med den, ha som dörrstopp in till badrummet. Katterna brukar alltid gå in där (en del har kanske t o m kattlådan stående där?). Den ena katten fattar inte riktigt det där med att peta upp dörren =) Ställer man stoppet precis i dörröppningen går ju inte dörren igen helt.

Henrietta sa...

Både snyggt och bra!
//Henrietta

hennihenni sa...

Ingen dum idé! Så kan man få dörrstoppar som matchar inredningen också :)

Susanne sa...

En mycket uppfinningsrik idé. Väldigt bra bildbeskrivning.

Stina / Sagolikt Pyssel sa...

Fiffig sak det där. :-) Ska nog testa att sy en till dotterns dörr som alltid åker igen för mycket på natten.

jonna d sa...

Vilken check (om det stavas så) sak!
Tyvärr har jag inga dörrar men jag tror att jag måste prova att göra en iallafall - kan ju alltid vara en fin present.
//jonna d

Zima sa...

Vilken smart idé! Och snyggt!