söndag, maj 20, 2012

Husmodern anno 1952?


Idag har jag varit busig... Jag har plockat fläder i naturreservatet vid jobbet (finns i obegränsad mängd) och gjort fläderblomssaft, eller, åtminstone börjat! Det är mitt första försök någonsin, så vi får väl se hur det artar sig. Inte nog med det! Jag har börjat sy ett förkläde. Tänkte att det kan vara bra att ha ett och det om något borde väl ge husmoderspoäng! Eller som vi konstaterade i julas när jag kikade i boken Supertanten av Elin EK och gjorde tanttestet- jag är en "Fullfjädrad tant".

Viss modifikation av receptet (pga bristande utbud i butiken runt hörnet som fortfarande hade öppet när jag kom hem) ledde till detta

Ca 35 fläderblommor
1 kg strösocker
1,5 l vatten
4 citroner

Jag skar upp tre citroner i tunna skivor och varvade blommor och citronskivor i en skål. Kokade upp vatten och socker samt saften av en citron, hällde detta i skålen. Nu ska det stå övertäckt i ett par dagar, en del säger i kylen, andra säger i rumstemperatur innan det ska silas och buteljeras. Jag kommer att frysa in det hela så jag har något gott och färdigfruset att ha i sommardrinkarna.Några varv på Summerflies i bambugarnet har det också blivit. Känns riktigt husmoderligt!



3 kommentarer:

Paradiset Kaos sa...

Hoppsan, blommar flädern redan där du bor?
Jag tror nog att du kommer att lyckas bra med saften och du ska bara veta hur gått det är.
Ha en fortsatt skön måndag!!!

Birgitta sa...

Blir säkert jättegod fjädersaft.
Det är inne att vara tant nu, så du ligger rätt i tiden.
Kram Birgitta

Birgitta sa...

Fläderblomssaft med lite sprudelvin, iskallt - mmmm.