fredag, april 04, 2014

Det finns en anledning

Det finns en anledning till att jag älskar mitt jobb.

Det är inte politikernas debatter om hur usel min yrkeskår är. Det är inte medias svartmålande reportage om krisen på min arbetsplats. Det är inte rapporter om sjunkande resultat. Det är inte känslan att än hur man vrider och vänder på tillvaron lyckas man aldrig nå upp till målen - det spelar ingen roll om det är staten eller jag själv som ställt dem, jag når ändå aldrig hela vägen. Jag vill, jag kämpar och jag gör. Jag sliter mitt hår och snålar med resurser. Det är inte därför jag gillar min profession.

Nämnde jag att jag är lärare, eller läste du det mellan raderna?

Jag gillar mitt jobb för jag får jobba med ungdomar. Se dem räta på ryggen när de gjort en ny upptäckt eller lyckats med en ny uppgift. Jag får höra de mest bisarra diskussioner och de mest förunderliga frågor. Jag får höra hypoteser som får mig att häpna och resonemang som gör mig lycklig.

 Många säger att det var bättre förr, även mina elever. Åk 9 diskuterade i dag att när de gick i 6:an var de minsann inte lika dryga som dagens 6:or. De var minsann mycket mer uppfostrade och det måste bero på samhället. 6:orna rår inte för det själva, det är deras föräldrar som misslyckats i uppfostran och påverkan från media och trycket utifrån gör att 6:orna blivit till de uppkäftiga småungar som 9:orna tycker att de är. Gammal är äldst.



1 kommentar:

Rosenvante sa...

Tänk va tre år kan göra :).