söndag, oktober 12, 2014

Att värka fram en ide

Det är inte enkelt att vara kreativ alla gånger. Flera veckor har jag gått och funderat på och utvecklat idéer till min kollektion. Varenda en har ratats efter någon dag. Det är alltid något som inte känns bra. Först var det formerna, sen färgerna, sen det oväntade mötet. Inget kändes bra. Googlande på designers, formgivare, kulturer, färger... Skissande, ritande klippande. Allt åkte i papperskorgen.

Idag ska tidsplanen färdigställas så jag stannar vid en av de mist dåliga idéerna för min kollektion, kontrast. Det enda jag i dagsläget känner att jag kan utgå från. 

När jag tänker kontrast leder det till kontraster i färger, men även en lek med material. Vitt möter svart, hårt möter mjukt. Grafiskt, 60-talsskärningar och mönster, Jag tänker mods, vespor, korta figurnära klänningar. The Who.

I den här kursen har jag satt som mål att jag vill bli bättre på att måttanpassa och prova in plagg, så vad passar väl bättre än "den lilla svarta" i vävt tyg? Eller kanske en korsett... Jag tänker tvådelat, jag tänker kontraster i material som sagt. Jag vill även öva på att sy byxor - som sitter bra. Varför denna spridning? Jo, jag vill öva mina generella klädsömnadskunskaper så att jag blir säkrare på att hjälpa mina slöjdelever när de arbetar med kläder. Ska bli spännande att se var det här leder framåt kvällen.
Bilderna i kollaget kommer från wikipedia.com 




Inga kommentarer: