måndag, oktober 20, 2014

Mods

Inte mod som i modig utan Mod, som i modern (engelskt uttal såklart). Grymma mönster och färgkombinationer. Och på något sätt är denna stil alltid modern, oavsett när den kommer tillbaka som influens i dagens mode. Enkla rena linjer, grafiska mönster.

Ett snabbt besök på stadsmuseet resulterade i en liten besvikels då den stora utställningen om Norrköpings textilindustri var borta, nu var det bara små fragment i vävsalen som gick attbeskåda. Jag var ute efter att studera Tuppens bomullstyger lite närmare för att må mer känsla för 60-talets form- och färgspråk. 

Mina skisser utvecklas och nu har jag en mer sammanhållen bild av vad jag vill göra i min kollektion. Däremot stångar jag mig blodig när det kommer till materiallärauppgiften. Jag har nog tagit mig vatten över huvudet då jag ville snoka reda på och slriva om elektriskt ledande textilier. Mååånga böcker och hemsidor har skummats igenom med inte alltför lysande resultat men skam den som ger sig!

Inga kommentarer: